Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                                                ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ
                                                              ΛΗΘΗ

1      ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
1)    Το ποίημα είναι σονέτο. Να εντοπίσετε τρία (3) στοιχεία στο ποίημα που να επιβεβαιώνουν αυτό τον χαρακτηρισμό (μον.3)
2)    Α. Να εντοπίσετε στο ποίημα δύο μεταφορές, μία αντίθεση και έναν γλωσσικό ιδιωματισμό (μον.2)
Β. Να βρείτε τέσσερις υποθετικούς λόγους στο κείμενο και να εξηγήσετε το περιεχόμενό τους (μον.4)
       3)  Α. Να σχολιάσετε τον τίτλο του ποιήματος και να δώσετε έναν δικό σας τίτλο
                 (μον. 2)
             Β. Να εντοπίσετε στο ποίημα ένα μυθολογικό στοιχείο και μια λαϊκή δοξασία
                 (μον. 1)
        4)Γιατί καλοτυχίζει (οξύμωρο) ο ποιητής τους νεκρούς, ενώ θεωρεί αξιοθρήνητους τους ζωντανούς; (μον.4)
        5) Ποια αφηγηματικά πρόσωπα χρησιμοποιεί ο ποιητής, όταν αναφέρεται στους νεκρούς  και στους ζωντανούς; Σε ποια από τις δύο κατηγορίες δίνει περισσότερη έμφαση και γιατί; (μον.4)   

Κ. Γ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ
      Βράδυ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1)      Να εντοπίσετε τις εικόνες του ποιήματος και να παρακολουθήσετε την εξέλιξή τους σε σχέση με την ψυχική διάθεση του ποιητή. (μον. 5)
2)      Στην τελευταία στροφή το βράδυ λειτουργεί συμβολικά. Ποια εκφραστικά μέσα χρησιμοποιεί ο ποιητής και ποια συναισθηματική κατάσταση διαμορφώνεται; (μον. 5)
3)      Α. Να σχολιάσετε τον τίτλο του ποιήματος (μον. 2)
Β. Να σχολιάσετε τη στιχουργία του ποιήματος (ομοιοκαταληξία, στροφές, στίχος) (μον.3)
      4)   Α. Να εντοπίσετε δύο σύμβολα στη 2η στροφή του ποιήματος και να σχολιάσετε τη λειτουργία τους (μον. 2)
               Β.  Να εντοπίσετε τρεις μεταφορές στο ποίημα και να αποδώσετε το νόημά τους κυριολεκτικά (μον. 3)

              Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
              Κ.Π. Καβάφης, «Όσο μπορείς»
                                                                        B. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1) Να αποδώσετε σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων το νοηματικό περιεχόμενο του ποιήματος.
2) Το ποίημα «Όσο μπορείς» του Καβάφη χαρακτηρίζεται ως διδακτικό. Να επισημάνετε – και με στοιχεία του ποιήματος – το ρηματικό πρόσωπο αλλά και τις εγκλίσεις που χρησιμοποιεί ο ποιητής, για να εκπληρώσει το διδακτικό του στόχο.
   Ποιο είναι το μήνυμα του ποιήματος;
3) α. Ένα από τα χαρακτηριστικά της Καβαφικής ποίησης είναι και ο ρεαλισμός. Να σχολιάστε τον τίτλο του ποιήματος σε σχέση και μ’ αυτό το χαρακτηριστικό της ποίησής του.
      β. Να γράψετε δύο στοιχεία στιχουργίας που να καταδεικνύουν πως το ποίημα είναι μοντέρνο.
4) Ποιον κίνδυνο επισημαίνει ο ποιητής στον τελευταίο στίχο; Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι ο κίνδυνος αυτός μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά; 
 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.     Να αποδώσετε σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων το νοηματικό περιεχόμενο του ποιήματος, εστιάζοντας και στον τίτλο του.

2.     Το ποίημα «Όσο μπορείς» του Καβάφη χαρακτηρίζεται ως διδακτικό. Να δικαιολογήσετε τον χαρακτηρισμό αυτόν με βάση το ρηματικό πρόσωπο αλλά και τις εγκλίσεις που χρησιμοποιεί ο ποιητής, για να εκπληρώσει τον διδακτικό του στόχο. Σε ποιον/ποιους απευθύνεται, τελικά, ο ποιητής;

3.     α) Να γράψετε δύο χαρακτηριστικά της καβαφικής ποίησης σε σχέση είτε με τη στιχουργία είτε με τη γλώσσα του ποιήματος. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένες αναφορές στο ποίημα.
β) Να εντοπίσετε την παρομοίωση του ποιήματος και να αναλύσετε το περιεχόμενό της.
4.     α) «Το μήνυμα του ποιήματος σχετίζεται με την ανηθικότητα, την αναξιοπρέπεια και την υποκρισία στις ανθρώπινες σχέσεις». Να σχολιάσετε την παραπάνω άποψη.
β) Θεωρείτε επίκαιρο το μήνυμα αυτό και γιατί;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.      Να αποδώσετε σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων το νοηματικό περιεχόμενο του ποιήματος, εστιάζοντας και στον τίτλο του.

2.      Το ποίημα «Όσο μπορείς» του Καβάφη χαρακτηρίζεται ως διδακτικό. Να δικαιολογήσετε τον χαρακτηρισμό αυτόν με βάση το ρηματικό πρόσωπο αλλά και τις εγκλίσεις που χρησιμοποιεί ο ποιητής, για να εκπληρώσει τον διδακτικό του στόχο. Σε ποιον/ποιους απευθύνεται, τελικά, ο ποιητής;

3.      α) Να γράψετε δύο χαρακτηριστικά της καβαφικής ποίησης σε σχέση είτε με τη στιχουργία είτε με τη γλώσσα του ποιήματος. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένες αναφορές στο ποίημα.
β) Να εντοπίσετε την παρομοίωση του ποιήματος και να αναλύσετε το περιεχόμενό της.
4.      α) «Το μήνυμα του ποιήματος σχετίζεται με την ανηθικότητα, την αναξιοπρέπεια και την υποκρισία στις ανθρώπινες σχέσεις». Να σχολιάσετε την παραπάνω άποψη.
β) Θεωρείτε επίκαιρο το μήνυμα αυτό και γιατί;

           Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
           Κ.Γ.ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ,   «Βράδυ»
                                                                       B. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
   1) Το ποίημα «Βράδυ» στηρίζεται σε μια αλληλουχία εικόνων. Εντοπίστε τες και παρακολουθήστε την εξέλιξή τους σε συνδυασμό με την ψυχική διάθεση του ποιητή.
   2) Στην τελευταία στροφή το «βράδυ» λειτουργεί σαφώς συμβολικά. Σε ποια συναισθηματική κατάσταση αντιστοιχεί; Να εντοπίσετε, επίσης, δύο (2) μεταφορές και μία (1) εικόνα στην ίδια στροφή.
   3)  α. Το ποίημα είναι μοντέρνο με την ανάλογη στιχουργία. Να σχολιάσετε τη στιχουργία του, και συγκεκριμένα την ομοιοκαταληξία, το στίχο και τις στροφές.
          β.   Να σχολιάσετε τον τίτλο του ποιήματος
   4)  Θα χαρακτηρίζατε, γνωρίζοντας και το ποιητικό έργο του Καρυωτάκη, το ποίημα μελαγχολικό; Ναι ή όχι και γιατί; Να στηρίξετε την απάντησή σας και με στοιχεία του ποιήματος.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου